Dagsresa till Bjuröklubb

Resan startar med Wälimaas buss kl 8:00 från Loet i Luleå, går söderut efter E4:an fram till Lövånger där vi tar kaffepaus. Var och en tar med eget fika.

I Hökmark lämnar vi E4:an och tar av ut mot havet. Efter ca två mil kommer vi fram till Bjuröklubb, där vi besöker Björn Larssons Krukmakeri som funnits här sedan 1978.

Nästa anhalt är Fyren ute på udden. Här får vi en guidad rundtur och får höra historien från förr och

nu om livet på Bjuröklubb. Fyren bjuder även på en underbar utsikt över Bottenviken.

Efter besöket njuter vi av en välsmakande lunch vid restaurangen som var och en betalar själv.

Innan vi lämnar Bjuröklubb gör vi ett besök vid fiskekapellet som var en viktig samlingspunkt under

fiskets storhetstid. I mitten av 1800-talet utgick det drygt 50 båtlag. Här finns även några av

fiskelägets stugor bevarade.

Besök i Lilla Madeira Trädgård som är en trädgård skapad på en av naturen mycket stenig backe med stort inslag av bibehållna träd vars lövverk och kronor skapar en annorlunda och unik miljö för den mångfald av odlade växter och trädgårdskonst som tillsammans med dammar, porlande bäck och små pittoreska byggnader gör trädgården till ett populärt besöksmål.

Tidsåtgång 9 – 11 timmar

Pris:  Reumatikerföreningen bjuder på bussresan och guidade turen i fyren.

Ifall vi inte får tillräckligt antal anmälda erbjuder vi resan till andra föreningar eller vänner till ett pris av 100 kr/st.

Länkar med information:

http://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/sv/djur-och-natur/skyddad-natur/naturreservat/skelleftea-kommun/bjuroklubb/Pages/default.aspx http://www.bjuroklubb.se/cafe-fyren

Välkommen att anmäla dig till Elisabeth på tel 073-077 84 56 eller via mejl till senast tisdag 22 maj.