Änmäl dig

Dagstur i Tornedalen mån 2 SEPTEMBER 2019

Vill Du följa med oss på en trevlig DAGSTUR I TORNEDALEN mån 2 september?

Resan blir av under förutsättning att vi blir 40 anmälda.

Program enligt nedan:

Avresa från Luleå kl 08.00

Resan går via Töre till Överkalix. Vi stannar upp för fika på Vippabacken och blir serverade laxsmörgås och kaffe. Resan fortsätter mot Korva för ett besök i Hietalas Handelsträdgård som ligger alldeles intill Torneälven. Verksamheten omfattar modern växthusodling av tomat och gurka samt frilandsodling av bl.a vitkål och broccoli. Totala produktionen uppgår till 400 ton färska grönsaker per säsong. Hietalas handelsträdgård har långa anor och bröderna Hans och Ulric Hietala är tredje generationen av odlare i den vackra byn Korva, några km söder om polcirkeln. Vi reser vidare...

...och vid Särkilax nya Kyrka gör vi ett stopp. Särkilax Kapell som tidigare stod på platsen var Sveriges nordligaste medeltidskyrka. Kyrkan uppfördes under 1400-talet och spolades bort i en vårflod år 1617. Efter vårfloden sattes ett stort träkors och en minnesplakett på platsen. Idag står sedan 1 år tillbaka, ca 400 år efter kapellets försvinnande, en replika av det svunna kapellet. Särkilax nya kyrka står där idag tack vare föreningen Särkilax Kyrkas Vänner som arbetat för att återskapa byggnaden. I Övertorneå gör vi ett stopp vid Övertorneå kyrka som är en av de bäst bevarade 1700-tals kyrkorna i norra Sverige och Finland. Inga genomgripande förändringar har gjorts sedan kyrkans tillkomst.

Näst väntar ett lunchbesök på Restaurang Utblick som ligger beläget uppe på Luppioberget, med utsikt över Torneälven och Finland. Till lunch serveras mustig Tjälknöl på älginnanlår, potatisgratäng, murkelsås, smör, sallad och vatten. Vi avslutar lunchen med en kopp kaffe och en liten kaka. Efter lunch finns det lite tid för den som vill utforska Luppioberget på egen hand.

Innan vi reser hem mot Luleå gör vi ett besök i den lilla byn Armasjärvi, vid sjön med samma namn. Här skedde år 1940 den största olycka som drabbat försvaret under fredstid då en färja förolyckades och 46 män förolyckades. År 1941 restes en minnessten för att hedra de omkomna.

Hemresan tar vid och vi är åter i Luleå tidig kväll.

Pris/person vid 40 resenärer: 650 kr (i priset ingår bussresa, kaffe, smörgås samt lunch)

OBS! Vi sponsrar våra medlemmar med 300 kr varför du som medlem endast betalar 350 kr! Betalningen vill vi ha in på vårt plusgiro nr 48 84 68-0 senast 31 juli. Glöm inte att ange DITT NAMN på inbetalningen!

BINDANDE anmälan med sista anmälningsdatum 18 juli till eller Elisabeth 073-077 84 56

Sprid gärna till vänner och bekanta så vi får ihop 40 resenärer! Icke medlem betalar 650 kr.

Via Luleå Resor, Smedjegatan 13H, 97233 LULEÅ                                                              Tel: 0920-23 23 50 Mail: